Protetyka stomatologiczna

Protetyka stomatologiczna zajmuje się odtwarzaniem pierwotnych warunków zgryzowych po utracie zębów naturalnych, lub po ich masywnym uszkodzeniu. Do odtworzenia zębów wykorzystuje się uzupełnienia protetyczne. Mogą one być stałe (nie dające się usunąć z ust), lub ruchome (dające się wyjąć z ust), lub kombinowane (protezy ruchome połączone z uzupełnieniami stałymi za pomocą zasuw, zatrzasków, rygli, lub koron teleskopowych).

Do uzupełnień protetycznych ruchomych zalicza się m.in. protezy akrylowe, protezy szkieletowe (na podbudowie metalowej), a do stałych m.in. uzupełnienia ceramiczne – korony i mosty (porcelana na podbudowie metalowej lub bezmetalowej – bardziej estetyczne).

Aby uzupełnienia protetyczne spełniały wymagania estetyki i piękna należy wziąć pod uwagę bardzo różne kryteria. Najważniejsze jednak jest, aby odtworzone zęby były w naturalnych proporcjach i ich ustawienie było harmonijne w stosunku do dziąsła, warg i twarzy.

Nie każdemu dane jest cieszyć się pięknym uśmiechem przez całe życie. Utrata większej ilości zębów na skutek różnych przyczyn, na przykład chorób próchniczych czy też urazów mechanicznych. Sztuczne uzębienie wchodzące w skład protezy wykonywane jest w ten sposób, aby swym wyglądem jak najlepiej imitowało naturalne zęby, zwiększając tym samym komfort psychiczny noszących je osób.

Stomatologia